Kyläyhdistyksen perustaminen ja toiminta

Kiljanjärven kyläyhdistys on perustettu 1.4.1998. Kiljanjärven ympäristön asukkaat huolestuivat 1990-lopussa järven tilasta. Tuolloin sinileväesiintymät olivat erittäin isoja ja lähes säännöllisiä kesän ilmiöitä.

Perustettiin Kiljanjärven kyläyhdistys, joka ryhtyi organisoimaan järven kunnostamista. Ensiksi ryhdyttiin puhdistuskalastukseen ja kartoittamaan järveen tulevia haitta-aineita. Puhdistuskalastuksessa (josta joskus käytetään myös osuvaa nimitystä ”roskakalastus”) järvestä tehopyydystettiin toisarvoista kalaa (särkikaloja) yli kymmenen vuotta. Nuotta, paunetti ja katiska olivat tuolloin pääasiallisia pyyntivälineitä.

Myös suojavyöhykkeitä yms. perustettiin järven rantakaistoille.

Pitkällinen työ on tuottanut tulosta ja esimerkiksi kesänä 2021, jolloin kesä- ja heinäkuu olivat ennätyksellisen lämpimiä, ei sinilevää esiintynyt. Työ järven kunnostamiseksi jatkuu koko ajan. Tällä hetkellä ajankohtaista on kosteikkojen lisäksi pohjapadon saaminen Kotijoen suulle.

Kyläyhdistyksen perustava kokous pidettiin 1.4.1998.

Kiljanjärvi

Kiljanjärvi muodosti aikanaan kahden muun Reisjärven keskustaajaman ympärillä olevan järven - Reisjärven ja Vuohtajärven – kanssa suuremman vesisaltaan. Tältä ajalta on myös nykyisen Kiljanjärven ympärillä laajahkoja savikerrostumia. Kangaspäänjärvestä laskee Kiljanjärveen noin viiden kilometrin mittaisena Kotijoki.

Google Maps